Uuden
elämänkatsomuksen rakentaminen oli luonnollisesti sekavaa aikaa, koska mormonkirkkoon syntyneenä minulla ei ollut
valmiita uskonnon ulkopuolisia malleja, joita olisin voinut omaksua. Kirkon sisäinen kielellinen ilmaisu, kulttijargon, poikkeaa jonkin verran kirkon ulkopuolisesta maailmasta, joten ensimmäiseksi
piti opetella ilmaisemaan itseään ja ymmärtämään mitä kirkon ulkopuoliset
ihmiset tarkoittavat milläkin ilmaisuilla ja eleillä. Opittuani kommunikoimaan
kirkon ulkopuolisen maailman kanssa opin arvostamaan erilaisia mielipiteitä ja
ennen kaikkea tieteen loogisuutta. Aiemmin mormonina suhtauduin ylimielisesti ulkopuolisiin ihmisiin ja uskoin tietäväni asiat paremmin, sillä uskoin,
että minulla oli lähes suora yhteys Jumalaan, ylivertaiseen tiedonlähteeseen,
joka kommunikoi suoraan minulle tunne-elämyksieni kautta. Omaksuttuani uuden
elämänkatsomuksen, omat tunne-elämykseni eivät enää viestineet minulle Jumalan
tahtoa ja totuuksia vaan ne kertoivat ainoastaan omista subjektiivisista
reaktioistani, joilla ei ole mitään tekemistä tiedon kanssa. Opin kriittisen
ajattelun merkityksen ja myös kyseenalaistamaan omia tunteitani ja ajatuksiani. Hiljalleen opin näkemään muut ihmiset hyvinä ja arvokkaina
yksilöinä, joiden tavoitteisiin ei oikeasti kuulu tosiuskovien joukon jatkuva
vainoaminen. Ymmärsin, että valtaosa maailman ihmisistä on oikeasti hyviä
tyyppejä, jotka omalla tavallaan haluavat myös parantaa maailmaa. Sama pätee myös ylimielisiin mormoneihin, jotka harhauskomuksiinsa luottaen kuvittelevat tietävänsä paremmin kuin muut millainen elämä tekee ihmiset onnelliseksi.
Jossain vaiheessa
ateistista elämänkatsomustani omaksuessani oivalsin, että ihmisellä on vain ja
ainoastaan yksi hyvin hauras ja rajallinen elämä. Tämä elämä on kaikki mitä
meillä on ja siksi se on suojelemisen arvoinen. Suhtautumiseni ihmisoikeuksiin
ja elämän suojelemiseen vakavoitui. Mikään asia elämässä ei enää ollut kuolemisen
arvoista, eikä toisen ihmisen tappamista voisi mitenkään oikeuttaa elämän
ainutkertaisuuden takia. Elämän rajallisuus ja se tosiasia, että elämä päättyy lopullisesti kuolemaan, tarkoittaa, että elämä on kalleinta mitä ihmisellä on eikä mikään
ideologia ole yhdenkään ihmishengen arvoinen. Kun aiemmin uskoin olevani
etuoikeutettu Jumalan valittu, jonka elämän arvon määrittelee se kuinka paljon
on valmis uhraamaan kirkon hyväksi, kuinka kuuliaisesti tekee ja kuinka uskoo, niin
nykyään näen itseni tasa-arvoisena ihmisenä muiden maailman ihmisten joukossa.
Maailma ei ole ainoastaan oikeauskoisia mormoneja varten vaan kaikille
ihmisille, joilla jokaisella pitäisi olla tasa-arvoinen oikeus elää omalla
tavallaan itselleen arvokkaaksi kokemaansa elämää.
Uskovaiset näen
nykyään eräänlaisina kuolemanpalvojina, jotka ovat valmiita uhraamaan oman
elämänsä, joko osittain tai kokonaan, voidakseen saavuttaa jotain kuollessaan. Maailman
uskonnot näen instituutioina, jotka orjuuttavat ihmiset uskomaan, että kuoleman
jälkeen heitä odottaa joku palkinto. Uskonnollisten yhteisöjen vallankäytön näen
välineenä, jolla hallitaan kansoja, riistetään ihmiseltä omaisuus ja vapaa
tahto, samalla tarjoten tilalle tyhjää uskoa ja toivoa. Karl Marxin toteamus
uskonnosta kansaa turruttavana oopiumina on realisoitunut mielessäni hyvin
konkreettisesti.
Maailma, joka
ylläpitää elämää, on myös hauras ja tarvitsee suojelua kun Jumala ei ole enää
ohjaksissa. Ainakaan toistaiseksi ihmiskunnalle ei ole tarjolla toista
planeettaa, joten on pyrittävä pitämään mahdollisimman hyvää huolta siitä mitä
meillä on. Jeesus ei ole tulossa takaisin, joten uskovaisena pian odottamaani
helpotusta ei ole luvassa. Kaikki ongelmat on ratkaistava itse maailman
ylikansoituksesta saasteisiin ja taudeista maailman ruokatuotantoon. Nykyisellään
maailman tila on lohduton, eikä ihmisiä kaniinien lailla lisääntymään
kannustavat ja ehkäisyä vastaan saarnaavat uskonnolliset johtajat auta
ylikansoitusongelmien ratkaisemisessa. Jos aiemmin uskoin ja luotin Jumalan
apuun maailman ongelmien ratkaisemisessa niin sen suhteen näkemykseni ovat
kääntyneet täysin päälaelleen.
Kokonaisvaltaisesti
voi todeta, että identiteettini koki voimakkaan mullistuksen. Vanha, pitkälti
mormonikirkon määrittelemä, pseudoidentiteetti mureni ja kokosin itselleni
uuden identiteetin. Prosessi kesti useita vuosia ja näin jälkikäteen ajatellen terapia
olisi varmasti auttanut ja nopeuttanut toipumista. Toipumisen kannalta
tärkeintä oli ymmärtää, toisin kuin uskonnollinen yhteisöni väitti, että vika
ei ollutkaan minussa vaan olin hengellisen väkivallan ja vallankäytön uhri.
Aloin ymmärtää inhimillisiä heikkouksiani samalla opetellen hyväksymään
puutteeni sen sijaan, että yrittäisin perfektionistisesti päästä niistä eroon
tai nousta niiden yläpuolelle. Omanarvontuntoni ei ole enää riippuvainen
ulkoisesta uskovien yhteisöltä saamastani hyväksynnästä vaan se kumpuaa omista
sisäisistä käsityksistä itsestäni ja toiveistani.
Moraalikäsitykseni
on muuttunut valtavasti. Tekojani ja ajatteluani ei enää ohjata Jumalan tai
profeettojen tahdolla vaan muodostan mielipiteeni itse. Ennen mustavalkoisesti
kaikki oli absoluuttisen oikein tai väärin, mutta nykyään pystyn joustamaan
päätöksissäni tilanteen mukaan. Kaikkiin kysymyksiin tai tilanteisiin ei edes
välttämättä ole oikeita tai vääriä vastauksia. En enää
suhtaudu oletusarvoisesti yhteenkään auktoriteettiin kyseenalaistamattomana
absoluuttisen totuuden lähteenä. Kannan myös enemmän vastuuta omista
päätöksistäni sen sijaan, että osoittelisin pyhien tekstien kohtia
todistaakseni olevani oikeassa kun todellisuudessa olen tehnyt virheen.
Suhteeni omaan
kehooni oli uskovaisena hyvin kielteinen. Jo pelkät seksuaalisuuteen liittyvät ajatukset saatoivat mormonina synnyttää voimakkaita syyllisyyden tai häpeän tunteita. Suhteeni seksiin ja seksuaalisuuteen onkin
muuttunut lähes täysin enkä enää koe syyllisyyttä tai häpeää omista seksuaalisista haluista tai teoista.
Uskovaisena
elämäni keskiössä oli mormonikirkko, mikään ei ollut tärkeämpää kuin oma
uskoni, puhtauteni ja pelastumiseni. Uskovaisena asetin sivuun omat tarpeeni,
haluni ja toiveeni ja tein päätökset sen perusteella mitä kuvittelin Jumalan
minulta haluavan. Nykyään päätöksissäni heijastuu toisenlainen arvomaailma,
joka huomioi omat tarpeeni haluni ja toiveeni ja siten tunnen elämäni
tyydyttävämmäksi kuin ennen. Jos en ole itse hyvässä kunnossa, en myöskään
kykene auttamaan muita parhaalla mahdollisella tavalla. Ensimmäisenä tyydytän
siis omat ja perheeni perustarpeet, ennen kuin autan muita tai uhraan
resurssejani laajemman yhteisön hyväksi.Yllättäen käytänkin nykyään paljon enemmän aikaa muiden ihmisten auttamiseen kuin koskaan uskovaisena, vaikka samalla pyrin pitämään myös itsestäni huolta. Uskonkin olevani parempi ihminen kuin koskaan ollessani uskovainen. En ole läheskään niin tuomitseva muita kohtaan ja pystyn hyväksymään inhimilliset puutteet itsessäni ja muissa paremmin. Uskovaisena huomio kiinnittyi enemmän itseeni ja oman täydellisyyteni tavoitteluun. Auttamishaluani ei nykyään enää määrittele egoistinen taivaspisteiden tai sosiaalisen hyväksynnän tavoittelu vaan haluni auttaa kumpuaa aidosta halusta tehdä maailmasta parempi paikka.
Ennen elämäni
keskiössä oli mormonikirkko ja sen opit. Kaikki mitä tein tai jätin tekemättä
heijasteli jollain tavalla kirkon oppeja ja kulttuuria. Eläessäni kirkon
vaikutuksen alaisuudessa elämäni tavoitteet olivat oman kuoleman jälkeisen
kruununi kiillottamisessa. Nykyisin elämäni keskiössä on elämä jota elän
itselleni. Tavoitteeni elämässäni ovat konkreettisia eivätkä ne ulotu
kuolemanjälkeiseen aikaan. Toivon, että aikanaan kun elämäni päättyy, jälkeeni
jäävät ihmiset muistavat minut henkilönä, joka pystyi edes jollain pienellä
tavalla vaikuttamaan maailmaan positiviisesti ja siten jättämään jälkipolville
paremman maailman.
Kiinnostavia ja melko isoltakin osin tuttuja ajatuksia.
VastaaPoista