Rehellisyys ja nuhteettomuus s. 19
"Ole joka hetki rehellinen itsellesi, muille ja Jumalalle. Rehellisyys tarkoittaa sitä, että päättää olla valehtelematta, varastamatta, petkuttamatta tai huijaamatta millään tavoin."Rehellisyyteen ja sille mitä se tarkoittaa on lehtisessä omistettu yksi sivu. Sivulla määritellään rehellisyydeksi ettei valehtele, petkuta, varasta tai huijaa ketään ja vastaavasti epärehellisyydeksi määritellään valehtelu, petkuttaminen, varastaminen ja näpistäminen. Sen sijaan toisten törkeä hyväksikäyttö ja manipulointi omia tarkoitusperiä varten, joita lehtisen aiempi luku "ystävät" suorastaan korosti toivottavana toimintana, ei siis oletettavasti tähän epärehellisyyden kategoriaan kuulu.
"Epärehellisyys vahingoittaa sekä sinua että muita."..ja miten olikaan sen hyväksiköytön laita?
"Rehellisyyteen liittyy läheisesti nuhteettomuus. Nuhteettomuus tarkoittaa sitä, että ajattelee ja tekee koko ajan sitä, mikä on oikein, riippumatta seurauksista."Ajatella ja tehdä oikein riippumatta seurauksista? Tuollaisen opettaminen on moraalitonta. Millainen ihminen tekee asioita piittaamatta tekojensa seurauksista? Entäpä jos tämä ihminen vielä kuvittelee tekevänsä oikein eikä sen takia pysty myöntämään itselleen tai muille virheitään ja sen seurauksena ei myöskään koskaan pyydä anteeksi oikeutetuiksi kuvittelemiaan tekoja? Vastaus: Narsisti.
Jos ihmiselle opetetaan, että aina on vain yksi ja ainoa oikea tapa toimia ja niin pitää tehdä riippumatta seurauksista, seuraukset voivat olla hyvin hyvin tuhoisia, eivät ainoastaan yksilölle itselleen vaan myös ympäröiville ihmisille. Tällainen opetus rehellisyydestä ja nuhteettomuudesta tekee ihmisestä dogmaattisen ja moraalisesti vammaisen marttyyrin. Tietyissä tilanteissa on moraalisesti oikein valehdella kuten esimerkiksi vaikka tilanteessa jossa Gestapo kolkuttaa ovelle ja isäntä valehtelee ettei hän piilottele ketään vaikka totuus olisi toinen. Ihmiset, joilla on oikeata moraalista selkärankaa vastustaa sortojärjestelmiä, joutuvat valehtelemaan jatkuvasti ja ovat siis vihkon oppien mukaan epärehellisiä valehdellessaan.
MAP-kirkko yrittääkin yksinkertaistaa nuorille suunnatussa lehtisessään rehellisyyttä ja nuhteettomuutta liiaksi mennen pahemman kerran metsään nuorten moraalikasvatuksessa evätessään luvan opetella ja käyttää isoa osaa ihmisen käytettävissä olevasta sosiaalisesta työkalupakista. Valehtelu on myös välttämätöntä sosiaalisessa kanssakäymisessä, sillä liian usein rehellisen mielipiteen ilmaisu vaikkapa vain toisen pukeutumisesta johtaa konfliktiin tehden täysin rehellisen kommunikoinnin kenen tahansa kanssa jokseenkin mahdottomaksi. Tutkimuksen mukaan ihminen valehtelee kymmenen minuutin keskustelun aikana tietoisesti tai tiedostamattaan keskimäärin 2,92 kertaa silloinkin kun hän kuvittelee puhuvansa täysin totta.
Kielenkäyttö s. 20-21
Siinä missä rehellisyydelle ja nuhteettomuudelle vihkosessa oli annettu tilaa vain vajaa sivu, kielenkäyttöä käsitellään taas kahdella sivulla. Se kuinka paljon kullekin osa-alueelle vihkossa on annettu tilaa kertoo myös paljon siitä mikä on MAP-kirkossa tärkeää. Kielenkäytön kontrollointi on siis oletettavasti tärkeämpää kuin rehellisyys ja nuhteettomuus, eikä se ole toisaalta mikään ihme sillä kieli onkin varsin merkittävässä osassa mielenhallinnassa. Kontrolloimalla nuortensa kielenkäyttöä MAP-kirkko pyrkiikin kontrolloimaan nuorten mieliä, mielipiteitä ja ajatuksia.
s. 20: "Valitse ystäviä, jotka käyttävät hyvää kieltä. Auta esimerkilläsi muita parantamaan kielenkäyttöään. Ole halukas kohteliaasti poistumaan paikalta tai vaihtamaan keskustelun aihetta, kun ympärilläsi olevat käyttävät epäasiallista kieltä."Jälleen jo edellisestä kirjoituksestani tuttu kehotus "oikeanlaisten ystävien" valintaan, jolla nuorta manipuloidaan käytännössä eristäytymään kirkon ulkopuolisista ikätovereista ja mikäli se ei ole mahdollista kehotetaan manipuloimaan muita omalla esimerkillä ja vaihtamalla puheenaihetta kun keskustelu harhautuu "vääränlaiseksi."
s. 21: "Jos sinulle on tullut tavaksi käyttää sellaista kieltä, joka ei ole näiden tasovaatimusten mukaista – kuten kiroilu, ivaaminen, juoruilu tai vihaisena muille puhuminen – voit muuttua. Rukoile apua. Pyydä perhettäsi ja ystäviäsi tukemaan sinua halussasi käyttää hyvää kieltä."..ja lopuksi se joka ei vielä kommunikoi kuin "oikea ja hyvä mormoni" kommunikoi niin hänen tulee aivopestä itsensä kommunikoimaan ja käyttäytymään kuin "oikea ja hyvä mormoni" ja pyytää muita jopa auttamaan itseään omassa aivopesussaan. Toki hyvät käytöstavat ovat aina toivottavia, eikä tässä kohdin luetellut tavat varmasti ole kenenkään mielestä toivottavia piirteitä, mutta halu muuttua täytyy tulla itsestä eikä seuraavanlaisen MAP-kirkon manipuloinnin seurauksena:
s. 21: "Älä käytä rienaavaa, alhaista tai karkeaa kieltä tai eleitä, äläkä kerro vitsejä tai tarinoita moraalittomasta toiminnasta. Ne loukkaavat Jumalaa ja muita."Juuri tällaiseen tunnemanipulaatioon perustuvaan kasvatusmenetelmään on kiinnitetty mediassa viime viikkoina huomiota, koska se loukkaa lapsen oikeuksia. Mediassa esillä olleessa Jehovan Todistajien lapsille suunnattussa kasvatusvideossa vastaava tunnemanipulaatio on viety vieläkin pidemmälle, mutta tämä mormoniopetus ammentaa ihan samasta kaivosta.
Olen nyt edennyt suunnilleen lehtisen puoliväliin ja olen lehtistä selatessani kohdannut huomattavasti voimakkaampia manipuloinnin elementtejä kuin odotin. Toki oman mormonihistoriani perusteella osasin odottaa jonkinasteista manipulointia, mutta en näin perustavanlaatuista. Siinä missä Jehovan Todistajat ovat virittäneet oman manipulointikoneistonsa äärimmilleen MAP-kirkko kyllä kalpenee rinnalla, mutta se ei tee MAP-kirkosta yhtään sen synnittömämpää. Tällainen lasten manipulointi asettaa tasapainoisten ja tervemielisten kansalaisten kasvattamiseen todella suuria haasteita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti