Minä tiedän, että kirkko on tosi kirkko. Minä tiedän, että mormonin kirja on Jumalan sanaa. Minä tiedän, että Jeesus Kristus johtaa kirkkoa profeetan kautta. Minä tiedän, että Joseph Smith oli Jumalan profeetta ja minä tiedän, että Ezra Taft Benson on oikea elävä profeetta. Olen kiitollinen, että kuulun Jumalan oikeaan tosi kirkkoon ja riemuitsen palautetusta evankeliumista. Jeesuksen Kristuksen nimessä aamen.Jotakuinkin näin todistin reilut parikymmentä vuotta sitten mormoniseurakuntani todistuskokouksessa. Todistin samalla tavalla kuin minut oli opetettu todistamaan alkeisyhdistyksessä ja tavalla jolla jokseenkin kaikki muutkin seurakunnan jäsenet kävivät uskoaan julistamassa seurakunnan edessä. Sanat saattoivat vaihdella heiman todistajasta riippuen, mutta kaava oli jokseenkin sama jokaisella. Jokainen todisti tietävänsä kuuluvansa tosi kirkkoon ja seuraavansa tosia Jumalan profeettoja. Samankaltaisia todistuksia voi jokainen käydä kuuntelemassa lähimmässä mormoniseurakunnassa kerran kuukaudessa pidettävässä todistuskokouksessa.
Koska monelle mormonilapselle tämä tapa todistaa opetetaan jo hyvin pienenä lapsena (ks. MAP-kirkon alkeisyhdistyksen oppimateriaali vuodelle 2013 s. 21) ja heitä jatkuvasti kannustetaan todistamaan, he eivät ymmärrä valehtelevansa. Aikoinani minäkin valehtelin todistaessani, valehtelin tietäväni vaikka en tiennyt. Uskoin toki tietäväni, mutta usko ei ole tietoa. MAP-kirkon alkeisyhdistyksen oppimateriaali ohjeistaa lapsia opettavia henkilöitä todistuksen vahvistamisesta näin:
Täytä läpinäkyvä purkki vedellä. Selitä, että joka kerta kun me viemme evankeliumia eteenpäin, meidän oma todistuksemme vahvistuu. Pudota purkkiin tippa elintarvikeväriä. Kerro muutama esimerkki siitä, kuinka me voimme viedä evankeliumia eteenpäin ja lisää jokaisen esimerkin kohdalla purkkiin uusi tippa samanväristä elintarvikeväriä. Korosta, että aivan kuten väri vahvistuu jokaisestaOppaan kirjoittaja on selkeästi lukenut psykologian oppikirjansa. Ilmiö tunnetaan psykologiassa nimellä "riittämätön oikeutus".
väritipasta, meidän todistuksemme vahvistuu joka kerta, kun viemme evankeliumia eteenpäin.
Samaa mielenilmiötä monet uskonnot käyttävät hyväkseen myös käännytystyössään. Potentiaalinen uhri altistetaan uskonnon tavoille ja käytännöille ja häntä pyydetään esim. osallistumaan seurakunnan kokouksiin, lukemaan pyhiä kirjoja, rukoilemaan tai tekemään jotain muuta kirkon tavoille ominaista asiaa. Suostuessaan uhri tiedostamattaan synnyttää mieleensä aiempien ajatusten ja uuden toimintamallin välisen kognitiivisen dissonanssin, jota aivot ryhtyvät purkamaan muokkaamalla ajattelua ja uskomuksia kohti uutta toimintatapaa. Aivot siis joutuvat perustelemaan ihmiselle itselleen miksi tämä toimii vastoin vanhoja tapojaan ja uskomuksiaan. Pyytämällä jokaisella keskustelukerralla uhria kokeilemaan uusia tapoja ja asioita käännyttäjä pala kerrallaan voimistaa uhrinsa myönteistä suhtautumista itseensä ja hänen uskontoonsa uhrin aivojen raksuttaessa yhä uusia perusteluja uusille toimintatavoille. Mitä enemmän uhri uhraa aikaansa ja resurssejaan sitä voimakkaammin aivojen on perusteltava henkilölle itselleen miksi hän näin toimii ja sitä enemmän uhrin usko asiaa kohtaan voimistuu. Myyntityössä toimintamallia kutsutaan "jalka oven välissä"-tekniikaksi ja se usein mielletään eettisesti arveluttavaksi tavaksi markkinoida tuotteita tai ajatuksia.
Todistaessaan henkilö ei ainoastaan petä itseään vaan vaikuttaa samalla seurakunnan muihin jäseniin ylläpitäen eräänlaista "väärän tiedon ilmapiiriä." Jokainen seurakunnan jäsen, joka julistaa omaa uskoaan julkisesti seurakunnan tilaisuuksissa, ylläpitää seurakunnan konformisuutta. Vastaavasti jokainen esitetty eriävä mielipide vähentää konformisuutta merkittävästi, jonka seurauksena useissa uskonnollisissa liikeissä pyritään aktiivisesti ohjaamaan eriävien ja epäilevien mielipiteiden esittäminen yksityisiin keskusteluihin pois seurakunnan yleisestä tietoisuudesta näin ylläpitäen harhaa samanmielisyydestä ja ryhmäpainetta mahdollisesti erimieltä olevia kohtaan.
Mitä enemmän uhraa aikaansa ja resurssejaan jonkin asian eteen, sen enemmän asiaan uskoo. Kannattaa siis harkita tarkkaan mihin asiohin aikaansa ja resurssejaan on valmis uhraamaan ja millaisia puheita mistäkin asioista pitää ettei lankea rakentelemaan mieleensä valheisiin perustuvia harhoja.
Sinänsä ikävää kuulla, että sinusta tuntui kuin asioihin painostettiin. Kuitenkin kaikki toiminta kirkossa on ikäänkuin vapaaehtoista. Emme tee sitä vain siksi , että "kirkko määrää" vaan siksi, että haluamme palvella Kristuksen kirkossa ja rakentaa niin omalta osaltamme Jumalan valtakuntaa. Ja omassa elämässäni olen selkeästi huomannut kuinka kaikki nuo kirkossa opetetut asiat ovat tehneet elämästäni paljon onnellisempaa. Mikä sai sinut luopumaan todistuksestasi? Käsitin, että monet asiat tuntuivat sinusta hyvältä ja että loppujen lopuksi sinulla oli todistus. Ja sitä ihmettelen, että vaikka aivoissa tapahtuisikin jotain hengellisen kokemuksen aikana, miten se sulkee pois sen, että se ei voisi tulla Jumalalta, sillä Jumalahan on meidät kaikki luonut samoin kuin meidän mielemme. Eihän myöskään se että lenkin aikana tunnemme olevamme väsyneitä, tuntuu vain jaloissa (tai muualla, pointtina että fyysisesti) sulje pois sitä, että usein se on pääkopastamme lähtöisin.
VastaaPoistaKirjoitin siitä, mikä laukaisi prosessin omasta uskostaluopumisessani, blogikirjoituksessani: http://exmormoni.blogspot.fi/2012/09/pahan-ongelma.html
PoistaMitä tulee "mahdolisuuteen Jumalalta tulevasta hengellisestä kokemuksesta" joutuu jokainen valitsemaan mihin uskoo. Uskooko toistettavien kokeiden vahvistamiin tieteellisiin selityksiin vai sisällyttääkö elämäänsä myös epätieteellisiä selityksiä. Minun elämääni molemmat eivät nykyään mahdu, koska epätieteelliset selitykset sisältävät niin paljon asioita joissa ne väittävät maailmankaikkeudesta sellaisia asioita, jotka tieteellisten havaintojen ja teorioiden kannalta ovat mahdottomia. Sovellan siis "Occamin partahöylää" siltä osin, että hyväksyn vain sellaiset selitykset joille löytyy perusteet, enkä sisällytä elämänkatsomukseeni mitään sellaista joka edellyttäisi monimutkaisempia selityksiä kuin on tarpeen.