torstai 5. joulukuuta 2013

Jeesuksen oppi Mormonin kirjan mukaan

Mormonin kirjan mukaan Jeesus poikkesi ristinkuolemansa jälkeen Amerikassa julistamassa oppiaan. Mormonin kirjan Jeesuksen oppi löytyy kaikessa lyhykäisyydessään 3 Nefi 11:31-40 ja se kuuluu näin:
31 Katso, totisesti, totisesti minä sanon teille, että minä julistan teille oppini.
32 Ja tämä on minun oppini, ja se on oppi, jonka Isä on antanut minulle; ja minä todistan Isästä, ja Isä todistaa minusta, ja Pyhä Henki todistaa Isästä ja minusta; ja minä todistan, että Isä käskee kaikkia ihmisiä kaikkialla tekemään parannuksen ja uskomaan minuun.
33 Ja jokainen, joka uskoo minuun ja ottaa kasteen, pelastuu; ja he ovat niitä, jotka perivät Jumalan valtakunnan.
34 Ja jokainen, joka ei usko minuun ja jota ei kasteta, tuomitaan.
35 Totisesti, totisesti minä sanon teille, että tämä on minun oppini, ja minä tulen Isän luota todistaakseni siitä; ja jokainen, joka uskoo minuun, uskoo myös Isään, ja hänelle Isä todistaa minusta, sillä hän lähettää hänelle tulen ja Pyhän Hengen.
36 Ja näin Isä todistaa minusta, ja Pyhä Henki todistaa hänelle Isästä ja minusta, sillä Isä ja minä ja Pyhä Henki olemme yhtä.
37 Ja vielä minä sanon teille: Teidän on tehtävä parannus ja tultava pienen lapsen kaltaisiksi ja otettava kaste minun nimeeni, tai te ette mitenkään voi saada näitä.
38 Ja vielä minä sanon teille: Teidän on tehtävä parannus ja otettava kaste minun nimeeni ja tultava pienen lapsen kaltaisiksi, tai te ette mitenkään voi periä Jumalan valtakuntaa.
39 Totisesti, totisesti minä sanon teille, että tämä on minun oppini, ja jokainen, joka rakentaa tälle, rakentaa minun kalliolleni, eivätkä helvetin portit voita heitä.

40 Ja jokainen, joka julistaa enemmän tai vähemmän kuin tämän ja väittää sitä minun opikseni, on pahasta eikä ole minun kalliolleni rakennettu, vaan hän rakentaa hiekkaperustalle, ja helvetin portit ovat auki ottaakseen sellaiset vastaan, kun tulvat tulevat ja tuulet pieksevät heitä.
Mormonin kirjan Jeesuksen oppi sisältää siis seuraavat elementit:
  • Parannus (32, 37)
  • Usko Jeesukseen (32, 33)
  • Ottaa kasteen Jeesukseen uskoen ja Jeesuksen nimeen (33, 38)
  • Kasteen otettuaan perii Jumalan valtakunnan (33)
  • Tultava pienten lasten kaltaisiksi (38)
MAP-kirkko taas omilla sivuillaan toteaa opillisisten perusperiaatteidein olevan seuraavat:
  •  Jumaluus 
  • Pelastussuunnitelma
  • Jeesuksen Kristuksen sovitus
  • Taloudenhoitokausi, luopumus ja palautus
  • Profeetat ja ilmoitus
  • Pappeus ja pappeuden avaimet
  • Toimitukset ja liitot
  • Avioliitto ja perhe
  • Käskyt
3 Nefi 11:40 tuomitsee kaikki sellaiset opit, jotka lisäävät ko. kohdassa Jeesuksen julistamaan oppiin jotain, vääriksi. Näyttääkin siltä, että MAP-kirkossa ei uskota edes heidän omaan pyhään Mormonin kirjaansa. Mormonin kirjan Jeesuksen mukaan MAP-kirkko itsekään ei ole oikea "tosi kirkko" vaan jotain sellaista jolle "helvetin portit ovat auki" sillä MAP-kirkko on selkeästi lisännyt Jeesuksen Mormonin kirjassa julistamaan oppiin melkoisesti omiaan.

Richard Packham on listannut tämän ja monia muita mormonismiin liittyviä ristiriitoja omilla sivuillaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti