maanantai 2. syyskuuta 2013

Hiipivä tiikeri, piilotettu uskonto


Eilen poikkesimme perheen voimin Sipoon suomalaisen seurakunnan järjestämässä perhetapahtumassa Söderkullassa. Tapahtuman vetonaulaksi oli rekrytoitu Pikku Kakkosesta tuttu Siina & Taikaradio -duo, joka meidätkin tapahtumaan veti. Tapahtuman ohjelma noudattelikin hyvin pitkälti monia perhetapahtumia, joissa paikalle on järjestetty yhtä sun toista lapsia kiinnostavia asioita. Oli paloautoja miehistöineen, hevoskyytiä, askartelua ja sitten tietysti se odotettu Siinan konsertti.

Maksavalla asiakkaalla on luonnollisesti jonkin verran päätäntävaltaa esitettävän ohjelman sisältöön ja asiakas oli tätä valtaansa päättänyt myös käyttää, sillä ohjelmistoon oli sisällytetty pari hengellistä lastenlaulua. Noin muuten lastenkonsertti olikin ihan mukiinmenevä synnyttäen spontaaneja riemunkiljahduksia pienessä kuulijakunnassaan, mutta omaa mieltä jäivät vaivaamaan ne pari laulua. Kuinka helposti ja vaivattomasti uskonto tunkeutuukaan pieneen mieleen helppojen laululeikkien kyytiläisenä? En toki yritä kasvattaa lastani kulttuuri-maailmankatsomuksellisessa tyhjiössä, jossa ympärillä vellovat uskonnot eivät näkyisi lainkaan, mutta kun lapsille opetetaan laululeikeillä luomisoppia niin minulla nousee karvat pystyyn.

Yleisesti kirkko on Suomessakin jo maallistunut ja silti se kantaa ja kylvää edelleen historian painolastina opillista perintöään, joka edelleen nojaa tiukasti pronssiaikaisiin paimentolaisten uskomuksiin maailman synnystä. Jostain syystä kirkko päättää kuitenkin pitää kiinni vanhoista tavoistaan levittää harhaisia uskomuksia lasten mieliin helposti opittavien laululeikkien avustuksella. Uskonto on Suomessa edelleen varsin merkittävät mielipiteiden ja käsitysten muokkaaja ja sellaisena sillä on myös suuri vastuu yhteiskunnan tulevaisuudesta. Pitääkin kysyä miksi uskonto katsoo kasvatustoimessaan tarpeelliseksi istuttaa pienten lasten mieliin harhaisia uskomuksia sen sijaan, että se pyrkisi tukemaan paremmin lasten kykyä oppia ja ymmärtää todellista maailmaa ja sen ilmiöitä? Millaisen palveluksen kirkko luulee lapsille tekevänsä opettamalla heille asioita jotka myöhemmin lasten koulutiellä tulevat aiheuttamaan kognitiivisia ristiriitoja lasten ajattelumaailmassa ja näin vaikeuttamaan lasten kykyä oppia ja omaksua tieteellisesti havaittuja ja todennettuja tosiasioita ympäröivästä maailmasta?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti